Nor Tekstil topp 10 i Norge i Sykle til jobben-aksjonen

Spreke deltakere

Spreke deltakere

Denne våren har administrasjonen til Nor Tekstil ved hovedkontoret i Florø deltatt i Sykle til jobben-aksjonen. Det endte med topp 10-plassering blant over 2.600 aktive bedrifter i hele landet. I tillegg kunne vi vise til 1. plass i både Flora Kommune og i Sogn og Fjordane. Nøkkelen til god plassering? Fellesskap og samhold!


Sykle til jobben

Sykle til jobben-aksjonen omtaler seg som Norges eldste og største aktivitetskampanje som i år arrangeres for 46. gang. I årets kampanje deltok over 2.600 bedrifter og nesten 45.000 deltakere. Aksjonen går over 60 dager hvor man kan oppnå inntil 3 poeng per dag. Man kan blant annet få poeng for å sykle til jobben, trening, fysisk arbeid og aktiv reisevei. Man kan konkurrere i lag og selve aksjonen handler først og fremst om fellesskap og glede.

Gjennom kampanjen har vi i Nor Tekstil tilbakelagt nesten 6.000 kilometer og over 1.500 timer fysisk aktivitet fordelt på 21 ansatte.


Topp 3 poengsankere (f.v.): Monica Sørbø, Vidar Grønnevik og Ingerid Johanne Knapstad

Topp 3 poengsankere (f.v.): Monica Sørbø, Vidar Grønnevik og Ingerid Johanne Knapstad

Fellesskap og samhold! 

For oss i Nor Tekstil var fellesskapet det viktigste, krydret med litt interne konkurranser. Underveis i konkurransen ble motivasjonen holdt oppe gjennom egne Snapchat-grupper, engasjerte lunsjsamtaler og en avslutningsbankett hvor vi gjorde stas på de med flest poeng. Ingerid Johanne Knapstad som var en ivrig poengsanker gikk kun glipp av et poeng gjennom hele konkurransen. Det hadde ifølge Ingerid Johanne en naturlig forklaring - hun var opptatt hele dagen med Nor Tekstil sitt årlige Vårmøte.

For enkelte av deltakerne fikk hele familien kjenne på Sykle til jobben-aksjonen. De dagene man manglet noen poeng var det om å gjøre å komme seg ut i fysisk aktivitet. For Konsernleder på Økonomi, Inger Marie Rognaldsen, var dette merkbart:

- Det ble noen ekstra turer på Brandsøyåsen sammen med mannen min Jostein i løpet av kampanjen ja, i følge Inger Marie.

Blant deltakerne har det vært en unison enighet om at kampanjen har bidratt til økt fysisk aktivitet for de aller fleste.


Etter en lei andreplass i fjor satte vi oss som mål i år om å bli best i Flora Kommune for å ha noe å strekke oss etter sammen. At vi også gikk til topps i fylket og ble nummer 10 på landsbasis er et kjempepluss vi er veldig stolt over.
— Ingerid johanne Knapstad, ivrig poengsanker

Friskusbedrift

I Nor Tekstil har vi et friskusmål på inntil 2,2 % samlet betalt fravær. De avdelingene som når dette målet blir premiert. Premien er vanligvis et sosialt tiltak som skal fremme samhold.

Nor Tekstil ser svært positivt på tiltak som er med på å fremme fysisk aktivitet og idrettsglede sammen med gode kolleger. Blant våre avdelinger gjennomføres også mange ulike lokale arrangement. Blant annet deltar flere av våre avdelinger på Jentebølgen som gjennomføres i mange byer over hele landet.

Arild Ommedal